måndag, augusti 09, 2010

Det finns ingen ”rent svensk” kultur eller tradition

Kommentar till Roger Karsson 30/7 och Göran Lundqvist och Oleg Datsishin 3/8.


RelateratRoger Karlsson har helt rätt när han beskriver faran med SD. Den som kan sin 1900-talshistoria och som har satt sig in iSverigedemokraternas partiprogram, kan tydligt se var de hämtat idéer och inspiration. De har under en 20-årsperiod jobbat målmedvetet för att skaffa makt, främst genom att påverka ungdomar i grundskolan.

Deras metoder är enkla, argumenten tilltalar den publik som inte förmår eller vill sätta sig in i frågorna. Det är uppriktigt skrämmande att SD snart kanske sitter i riksdagen. Det är vårt ansvar, som politiskt aktiva på alla nivåer, att möta dem på gator, torg, i media och på internet.

Det bästa är att låta dem visa upp sig och bemöta deras felaktigheter och lögner. Jag skulle vilja höra duon som skrev i tisdagens HP redovisa en svensk tradition som konkret hotas av invandrare. För den delen skulle jag vilja höra dem redovisa en äkta svensk tradition som saknar influenser av andra kulturer! Kultur och traditioner utvecklas alltid genom att möta varandra. Tron på en ”ren kultur” är lika befängd som den är inspirerad av det tidiga 1900-talets rasbiologi.

Den väg SD vill slå in på leder till befästande av fördomar, misstänksamhet mot grannar och isolationism, vilket historiskt varit bra grogrunder för konflikter och krig.

Till ledarredaktionen på HP vill jag säga, att så länge jag är aktiv i FP kommer jag göra allt som står i min makt för att hålla partiet borta från ett samarbete med sverigedemokrater!

Per Carlsson (FP), Vallås, Halmstad

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaha men isåfall har inget land någon egen kultur med andra ord? Och jo vi har massor ac traditioner från bl.a vikingatiden. Att du är så hatisk mot ditt eget folk är skrämmande!