onsdag, mars 16, 2011

Nu höjs lärarens status i Sverige

Vi är överens med Kristina Johansson (S) (3/3) att personalen är värdefull och gör ett bra jobb inom barn- och ungdomaförvaltningen i Halmstad, men på flera punkter skiljer sig hennes bild av verkligheten från vår. 80 procent av barnen som går ut grundskolan har nått betyget godkänt i alla ämnen. Detta är vi inte nöjda med, betyget godkänt är det lägsta betyget en elev kan få i grundskolan och det markerar den minsta accepterbara nivån av kunskap. Alliansens och nu Femklöverns företrädare har fokus inställt på elevernas resultat, detta är viktigare än allt annat för oss inom skolområdet. Vi kommer inte vara nöjda förrän alla elever når upp till den lägsta nivån av kunskap inom alla ämnen.

Det är glädjande att läsa om hur Kristina Johansson vill att alla elever skall få möjlighet att utveckla hela sin potential. Det har varit en central del i vår politik under många år. Att elever själva har kunnat göra valet att bara ”satsa på g” är fel och kommer förändras. Alla elever ska kunna nå de högre betygen och pedagogens uppgift blir ihögre grad än idag att leda dem dit.

Duktiga pedagoger är en förutsättning för att vi skall nå de kunskapsresultat vi vill se. En höjning av lärarnas status är absolut nödvändig för detta. Ett verktyg vi vill applicera omedelbart är en ökad lönespridning och gärna i kombination med den nya möjligheten att utnämna ämneslärare till lektorer. I en nära framtid ska en riktigt bra lärare kunna förvänta sig rejäla lönepåslag.

Modern undervisning kommer vi att få om vi lyckas höja statusen på yrket samtidigt som vi undanröjer alla hinder för professionen att utforma sin verksamhet. Om en skola anser sig behöva modern it-utrustning för att nå sina resultat, måste den skolan kunna skaffa sig den utrustningen. Om en annan skola sen väljer en annan väg till kunskap har vi inga synpunkter på det, under förutsättning att eleverna når upp till allt det läroplanen föreskriver och tillgodogör sig den kunskap de behöver.

Den nya skollagen innebär så oerhört mycket mer än bara nya rutiner. Den som tror att vi ska lyckas implementera allt det nya bara genom att ändra på rutiner är ute på djupt vatten. Den nya skollagen innebär en total förändring av den svenska skolan. Jan Björklunds uttryck att detta är den största förändringen sen allmän folkskola infördes 1842 är ingen överdrift.

Det vi vill se de närmsta åren är hur barnens resultat förbättras. Vi vill att all personal inom skolan med lust tar sig an förändringarna och skapar den nya skola som regeringen har gett oss verktygen för!

Inger Larsson (FP), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, BUN, Halmstad

Per Carlsson (FP), ledamot i BUN, Halmstad

Inga kommentarer: