onsdag, mars 16, 2011

Jämställdheten ökar för långsamt

Svar till Oleg Dasishin 10/3.

Det är inte liberalt att en del av befolkningen inte kan styra över sin egen verklighet. Samhällets krav leder till att män bara förmår ta ut 20 procent av föräldraledigheten. Varför skall jag, som pappa, behöva offra relationen till mina barn för att chefer och kollegor förväntar sig att jag skall välja arbetet först?

Jag värdesätter mina liberala värderingar högt, därför föreslår jag inte en fördelning om hälften var av föräldradagarna. Jag tycker folk i allmänhet är kloka och att de kan göra bra överväganden. När det gäller jämställdheten i samhället går dock utvecklingen för långsamt. Det är inte ok att män har så lite makt över hemmet, politiken måste markera detta. Fler ”pappamånader” gör det.

Tycker Oleg Datsishin det är ok att kvinnor får ta den ekonomiska konsekvensen av familjebildandet? Särskilt mot bakgrund av att så många förhållanden spricker. Tycker Sverigedemokraterna det är ok att kvinnor avträder en del av sin livsinkomst till män de kanske inte kommer att ha något förhållande till den dag de går i pension?

Per Carlsson (FP) Eldsberga

Inga kommentarer: