onsdag, december 15, 2010

Vårt självklara ansvar

Asyl kommer från latinens asy´lum som betyder fristad, tillflyktsort. I Sverige tar vi emot flyktingar som söker asyl och vi gör allt vi kan för att stötta dem till en tillvaro med, för oss, självklara rättigheter. Vi måste kunna se oss själva i ögonen. Glöm aldrig det. Ingen politiker eller annan dysterkvist kan någonsin få mig att vilja tumma på den princip som säger att vi ska kämpa för alla människors rätt till demokrati och frihet!

Sedan till det något mer komplicerade; integrationen mellan oss rika, välmående västerlänningar och de flyktingar som fått asylstatus i vårt land. Den usla integrationspolitik som förts i Sverige under hela mitt vuxna liv (då är jag visserligen bara 35) har förbjudit flyktingar som befinner sig i asylprocessen att arbeta! På åttiotalet växte jag upp med kompisar, vars föräldrar kommit till Sverige som arbetskraftsinvandrare. Arbetskraftsinvandring har varit förbjudet fram tills för ett år sedan då alliansregeringen återinförde möjligheten att genom försörjning få uppehållstillstånd i Sverige. Jag är stolt över att alliansregeringen tog bort stoppet. Det kommer att förändra mångas syn på personer från andra länder. Tyvärr har de främlingsrädda fått vatten på sin kvarn när enbart resurskrävande asylsökande flyktingar haft möjlighet att få uppehållstillstånd. För precis som ”infödda svenskar” som upplevt traumatiska händelser (till exempel våld och terror i familjen), krävs givetvis insatser från vården.

Före valet deltog jag i en debatt om segregation med bland andra Sverigedemokraterna. Jag nämnde då etableringsreformen som det viktigaste som just nu händer på detta område. I korthet går reformen ut på att ansvaret läggs på arbetsförmedlingen att lotsa den nyanlända rätt. Speciella etableringslotsar kommer att arbeta med var och en. Nu betraktas även den invandrade kvinnan som en egen individ och ska få sin egen etableringslots. Istället för att se familjen som en enhet ses nu den enskilda individen som en potentiell egenförsörjare.

Reformen sjösattes den 1december 2010, och den är en stor pusselbit för att få en lyckad integrationspolitik i Sverige. Jag förstår om Sverigedemokraterna är emot reformen, för deras enda existensberättigande ligger i den misslyckade integrationspolitik som alliansen ärvde 2006. Därför är etableringsreformen så viktig. Först och främst för de människor som kommer till Sverige, men även för att minska grogrunden för främlingsfientlighet i Sverige.

Fatima Svanå (FP), regionpolitiker i Halland

Inga kommentarer: