onsdag, maj 06, 2009

Fatima Svanås svar på Jan Sjöbergs påhopp

När man läser en insändare riktad mot sig med felaktiga och osmakliga skrivningar vet man inte var man ska börja. Det bästa brukar vara att låta dumhet tala för sig själv, men när Jan Sjöberg, som förra mandatperioden varit aktiv i samma parti som jag, väljer att skriva om mina anhöriga i sin insändare - då har han gått över gränsen.

Jan Sjöberg (6/5) vet inte riktigt var han ska placera mig som politiker. Så långt så väl. Så som jag tolkar hans insändare är det rökförbudet på inom landstinget han är intresserad av. Han har skrivit ett svar på min insändare den 22/4 "missuppfattat förbud" där jag anser att landstinget Halland ska se till att leva upp till sin policy mot rökning. I den policyn står att det är förbjudet att röka i arbetskläder. Det är även förbjudet att röka inomhus och vid entréer. I policyn finns även ett arbetsgivaransvar att uppmuntra anställda att sluta röka. Jag, som politiker (dock inte i landstinget), anser att den policyn räcker men att man måste se till att efterleva den. Om Jan Sjöberg behöver mer underlag för att kunna placera mig som politiker är han välkommen att läsa på min blogg www.feministhalland.blogspot.com där jag under fyra års tid redogjort för olika ståndpunkter i det politiska livet.

Jan Sjöberg skriver vidare att jag "vill påtvinga andra människor min last, utan tanke på dem som mår dåligt." Hur bemöter man sån´t? Att jag har varit rökare periodvis i mitt liv betyder INTE att jag vill att andra ska utsättas för tobaksrök. Givetvis anser jag att de som röker ska visa hänsyn och respekt gentemot andra människor. Det syns inte utanpå att någon är allergisk eller av andra orsaker mår illa av röklukt. Jag anser att de människor som vill röka ska få göra det, vilket är helt i linje med en liberal grundsyn. Jag anser att de som röker ska visa hänsyn till sin omgivning, vilket ligger helt i linje med en liberal grundsyn.

Vidare önskar Jan Sjöberg att "landstings- region- och kommunpolitiker fick sig en släng av någon sjukdom, för att någon gång kunna verka som medmänniskor." Det var magstarkt, Jan Sjöberg. Jag är hälften så gammal som Du Jan och har tack och lov inte själv drabbats av någon värre åkomma (än) och jag hoppas och tror att jag aldrig bli så bitter att jag önskar någon annan människa det heller.

Sist Jan Sjöberg, råder du mig att sluta röka. Även om jag så vore rökare har du ingenting med mitt privatliv att göra. Det vore som att jag skulle uppmana dig på insändarplats att sluta med förnedrande skämt.
När du dessutom gör dig till talesman för mina anhöriga utan att ens veta vilka det är, har du som sagt gått över gränsen. Bevare Folkpartiet i Halmstad från politiker som inte är engagerade för samhället och medborgarnas skull, utan som i sin bitterhet över livets orättvisor väljer att ägna sin tid åt att smutskasta andra.

Fatima Svanå (FP)

1 kommentar:

Liberalen i Halmstad sa...

Vad säger man Fatima? St Petersburg? Mest när det gäller dina sedan länge varande påhopp på mig. Jag förstår därför följande: "Bevare Folkpartiet i Halmstad från politiker som inte är engagerade för samhället och medborgarnas skull.". Det har några av oss i Folkpartiet Liberalerna länge förstått att du vill. När det gäller engagemang Fatima! Då är du fullständigt ute i det blå och cyklar. Visserligen har jag inte klättrat lika högt som du, men man kan ju arbeta för olika goda saker ändå - väl? Vad gäller "min" bitterhet över livets orättvisor väljer och att ägna min tid åt att smutskasta andra.
Här Fatima måste du förklara dig tydligt, för i denna text står jag helt utanför.

Ps.
Kanske Fatima, att du skulle försöka få in din text i HP? Det vore mycket intressan att få läsa den där och läsarnas svar på den.
Ds.