Kommentar till Rebecka Kvints artikel, HP 5 september.
HP:s reporter påstår i en artikel att ”avslöjandet om utbildningsminister Björklunds obefintliga belägg för sina påståenden om den svenska skolan har fått fart på skoldebatten”. Kvint har dock fel i sakfrågan. Björklund har massvis av belägg för sina påståenden. Det är bara att läsa skolverkets hemsida. I en enkät till rektorer (Timss 2003) placerade sig Sverige allra sämst av tjugo länder när det gäller skolk, sen ankomst och störningar i klassrummet. I skolverkets undersökning 2003 ansåg 49 procent av lärarna och 66 procent av eleverna att de upplever dålig ordning eller störande oljud under sina lektioner. I skolverkets undersökning 2004 ansåg mer än varannan 10–12 åring att de saknar arbetsro i skolan. I en annan undersökning (Timss 2003) hade Sverige den största nedgången i matematik och naturvetenskap mellan 1995 och 2003 av alla jämförbara länder. Svenska åttondeklassare 2003 räknade sämre än vad sjundeklassarna gjorde 1995.
Att Björklund ensidigt skulle tro att betyg och struktur är det enda som krävs för en bra skola är verkligen trångsynt! Björklund och folkpartiet hävdar att läraren är den främsta resursen i klassrummet/undervisningen och att vi därför måste uppvärdera lärarens roll, utbildning och status. Björklund har också många gånger understrukit att det är mycket som fungerar bra i skolan och att vi har en engagerad och hängiven lärarkår. Vi i folkpartiet anser att skolan är så viktig för vårt samhälle att vi är beredda att göra det som krävs för att eleverna ska få en bra utbildning, bli engagerade medborgare samt utveckla en god självtillit. Betyg och nationella prov behövs som verktyg och är endast en del i den stora helheten.
FATIMA SVANÅ (FP),
ordförande i Region Hallands skolutskott
Suzanne Åkerlund (fp),
ledamot i barn- och ungdomsnämnden Halmstad
Tommy Lundkvist,
ledamot i styrelsen fp Halmstad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar